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Ingo Berendes

Beitrag auf der International Conference on Information Systems veröffentlicht

Data-driven Customer Journey Mapping in Local High Streets: A Domain-specific Modeling Language
Poster-Präsentation des Beitrags (PDF-Link am Ende des Beitrags)

Vom 13. - 16. Dezember 2018 fand zum 39. Mal die International Conference on Information Systems (ICIS) statt. Wir haben die Konferenz genutzt, um Forschungsergebnisse aus dem smartmarket²-Projekt vorzustellen und insbesondere mit internationalen Forschungskollegen zu diskutieren. 

Unser Beitrag „Data-driven Customer Journey Mapping in Local High Streets: A Domain-specific Modeling Language“ ist als Kollaboration der Universitäten Münster und Paderborn entstanden und wurde von den Gutachtern der Konferenz für die Präsentation und Veröffentlichung im Tagungsband akzeptiert. Wir haben eine Modellierungssprache entwickelt, mit der die Customer Journey durch die Innenstadt und die Interaktion mit den unterschiedlichen Akteuren modelliert werden kann.

Auf der Konferenz haben wir die Fachbesucher mit einem Research-Pitch an unseren Posterstand gelockt und dort mit vielen interessieren Kollegen diskutiert. Unser Poster sowie die Publikation finden Sie am Ende des Newsbeitrags als PDF zum Download.

Abstract:

In high street retail, abundant research has focused on conceptualizing, empirically in- vestigating, and improving customer experience at touchpoints throughout the customer journey. However, IT—including, smartphones, near-field communication, and broad- band access to the Internet—permeates local high streets increasingly and is profoundly transforming the way in which customer experience is co-created throughout a high street customer journey. Current customer experience notations are unable to express customer journeys based on data retrieved from a digitized physical servicescape. The purpose of this paper is to design a domain-specific modeling language (DSML) that en- ables analyzing and designing customer journeys in a digitized high street retail setting. From a design-oriented standpoint, the developed High Street Journey Modeling Lan- guage (HSJML) can be used to design and implement online-offline customer journeys in digitized high streets. From an empirical perspective, the HSJML provides the constructs required for mapping, analyzing, and predicting online-offline customer journeys in local high streets, based on analyzing event-logs from retail platforms.